KREATYWNIK - o kreatywnych sposobach na dziecko oraz o wszystkim co z dzieckiem związane

10 RZECZY, KTÓRE TWOJE DZIECKO POWINNO WIEDZIEĆ O AUTYZMIE

Nim skończysz czytać ten post, na świat przyjdzie około 250 dzieci, z czego u dwójki z nich najprawdopodobniej zdiagnozowane zostaną całościowe zaburzenia rozwojowe, w tym także autyzm.

 

CZYM JEST AUTYZM?

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które najczęściej ujawnia się w ciągu pierwszych trzech lat życia jako rezultat zaburzenia neurologicznego, które oddziałuje na funkcje pracy mózgu (...).
Autyzm ma wpływ na rozwój mózgu w sferach rozumowania, kontaktów socjalnych i porozumiewania się. Dzieci i dorośli z autyzmem najczęściej mają kłopoty z komunikacją w grupie i wspólnych czynnościach. Zaburzenia utrudniają im porozumienie z innymi i stosunek do świata zewnętrznego. Osoby zaburzone mogą wykonywać te same ruchy ciała (np. machanie ręką, kołysanie się ), nietypowe reakcje wobec ludzi, lub przywiązanie do przedmiotów, czy sprzeciwianie się jakimkolwiek zmianom w rutynie. W niektórych przypadkach może występować agresja i/lub samookaleczanie się.
Autyzm jest trzecim najczęściej spotykanym upośledzeniem rozwojowym.  

 

Większość społeczeństwa, w tym również wielu pracowników służby zdrowia, świata nauki, nadal nie rozumie jak autyzm oddziałuje na osoby zaburzone i jaki jest najlepszy sposób pracy z osobami cierpiącymi na autyzm. (tłumaczenie definicji autyzmu wg ASA)

 

By szerzyć wiedzę na temat "splątanych" umysłów, tym samym zwiększać świadomość społeczną dotyczącą autyzmu dzień 2 kwietnia ogłoszono Międzynarodowym Dniem Wiedzy Na Temat Autyzmu.

Symbolem solidarności z osobami z autyzmem stał się kolor niebieski.

autyzm (18).JPGJestem mamą dwójki maluchów. Swoim postępowaniem, przykładem staram się wychowywać moje dzieci na osoby ciekawe świata, tolerancyjne, a jednocześnie otwarte na potrzeby innych. Wiem jak bardzo jest to ważne w dzisiejszym - coraz bardziej znieczulonym - świecie, wiem doskonale z jakim brakiem zrozumienia, często też brakiem choćby odrobiny dobrej woli bądź też nietolerancją w czystej postaci na co dzień spotykają się ludzie chorzy, zaburzeni, słabsi.

Mój syn jest dzieckiem niepełnosprawnym (MPD).

 

Szukając w sieci informacji na temat autyzmu odnalazłam wypowiedź anglojęzycznej mamy dzieci autystycznych. Z perspektywy rodzica dziecka zaburzonego przedstawia ona - 10 rzeczy, które Twoje dziecko o autyzmie wiedzieć powinno.

Dlaczego to takie ważne? O tym poniżej...

 

10 RZECZY, KTÓRE TWOJE DZIECKO (I TY) POWINNO WIEDZIEĆ O AUTYZMIE


DLACZEGO NALEŻY ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O AUTYZMIE?

Statystycznie rzecz biorąc Twoje dziecko ma co najmniej jedną koleżankę lub kolegę, u których zdiagnozowano autyzm. To, że w rozmowach ze swoją pociechą poruszysz temat autyzmu, pozwoli Twojej córce/ Twojemu synowi/ Twoim dzieciom zrozumieć różnice, ale i dostrzec wiele podobieństw między nią/nim/nimi a dziećmi autystycznymi.

Twoje dziecko nauczy się rozumieć oraz akceptować innych, nie tylko chorych, słabszych, ale też osoby odmiennej narodowości, z innym kolorem skóry, o innych poglądach...

KAŻDY MÓZG PRACUJE NIECO INACZEJ

Mózg każdego z nas pracuje trochę inaczej. W grupie przedszkolnej Twojej pociechy, w klasie szkolnej Twojego dziecka istnieją dzieci, które są naprawdę dobre w czytaniu, a które jednocześnie muszą nie lada się napracować próbując pojąć matematykę. Najprawdopodobniej istnieje też w niej dziecko, które jest naprawdę dobre w sztuce, jednak nie radzi sobie z czytaniem, czy też dziecko rewelacyjne w każdym ze sportów, jednak bojące się wystąpień publicznych. Każdy z nas z jednymi wyzwaniami radzi sobie lepiej, nad innymi musi ciężej popracować.

Podobnie jak i my, większość dzieci z autyzmem radzi sobie dobrze z pewnymi rzeczami, jednak musi pracować ciężej nad pozostałymi.

DLACZEGO TO ROBIĄ?

Przyglądając się osobie z autyzmem czasem zauważysz, że robi ona coś "dziwnego": kręci się wokół własnej osi przez długi czas, trzepota rękami, podskakuje, kiwa się tam i z powrotem. Te powtarzające się działania sprawiają, że może poczuć się ona dobrze. Może to być jej sposób na odpoczynek, czy też zabawę, a także na zablokowanie zbyt wielkiego hałasu wokół niej...

"DZIWNE" ZACHOWANIA

Powtarzające się zachowania (o tych pisałam wyżej) mogą w pierwszym momencie wydawać się dziwactwami, ale przecież sporo ludzi robi rzeczy, które za dziwactwa uchodzić mogą. Ludziom, u których autyzmu nie zdiagnozowano, zdarza się "wyłączać", gdy intensywnie nad czymś myślą, zdarza się też im obgryzać paznokcie, stukać ołówkiem, czy trząść nogą (stopą)...

Twoje dziwactwo, jaką formę przyjmuje?

ROZMOWA PRZY POMOCY RĄK

Trzepotanie rękami jest dość powszechne u dzieci z autyzmem. Najczęściej wyraża ono emocje. Gdy się tak nad tym zastanowić sami również używamy rąk, by wyrazić co czujemy. Dajemy kciuki w górę, by dać znać, że coś nam się podoba, podnosimy rękę, gdy chcemy zabrać głos. Osoby niesłyszące komunikują się za pomocą języka migowego, a ten to nic innego jak "mowa przy pomocy rąk" właśnie...

WYRAZ TWARZY

Często zdarza się tak, że dziecko z autyzmem nie rozpozna jak się czujesz patrząc na Twoją twarz. Co więcej czasami i ich wyraz twarzy nie pasuje zupełnie do tego, jak się czują. Jeśli Twój przyjaciel z autyzmem wydaje się nie mieć żadnego wyrazu twarzy, to oznacza, że wciąż o czymś myśli. Jeżeli nie jesteś pewien, jak się czuje, po prostu zapytaj!

CZEGO JESTEŚ FANEM?

Niektórym osobom z autyzmem zdarza się czasami skupiać (bardzo, bardzo skupiać) na jednej konkretnej rzeczy/ czynności. Ich ulubionym tematem może być wszystko: gra wideo, klocki lego, historia starożytnego Egiptu.
Ale przecież i nam zdarza się być pasjonatami konkretnej aktywności, konkretnego przedmiotu. Prawda?

WYJAŚNIANIE ZASAD

Dziecko z autyzmem, jak każde inne dziecko, przejawia chęci i ochotę do zabawy (gry). Czasami trudno mu zapytać, czy może pobawić się z innymi, trudno też zrozumieć mu, kto się bawi i jak się w daną zabawę bawić. Dlatego tak ważne jest tu wyjaśnianie zasad zabawy (gry).

DOROŚLI TEŻ MAJĄ AUTYZM

Autyzm to zaburzenie, które dotyczy nie tylko dzieci, ale również dorosłych.

INDYWIDUALNOŚĆ

Tak jak każdy z nas jest inny, tak też wszystkie osoby z autyzmem są różne. Jeśli przyjdzie nam spotkać rudego malucha, który uwielbia Transformery, nie możemy zakładać, że każde kolejne napotkane na naszej drodze rude dziecko też będzie lubić Autoboty. To samo dotyczy autyzmu. Nie każda osoba z autyzmem lubi te same rzeczy, co inni, nie każda ma problemy z tym samym. Osoby z autyzmem są indywidualnościami, tak samo jak indywidualnością jesteś Ty.

na podstawie: KLIK

970127_448344468631205_1587370359_n.jpgW ramach ogólnopolskiej AKCJI Nie bądź zielony w temacie autyzmu. W kwietniu bądź niebieski! grono blogerów postanowiło połączyć swoje siły i poprzez serię postów z kolorem niebieskim w tle zainspirować siebie i swoich czytelników do zwiększenia świadomości na temat autyzmu.

Specjalnie dla Was, jak na kreatywny blog przystało, stworzyliśmy obrazkową instrukcję ukazującą krok po kroku tworzenie niebieskich tulipanów. Tulipan jako symbol miłości doskonale wpisał nam się w konwencję posta, bo przecież nic tak jak miłość nie wspiera tolerancji i zrozumienia. Błękit to z kolei znak wierności, wierności po wieki.

 

Gotowi? Zatem zaczynamy.

KROK 1. Przygotowanie kwadratu z kolorowego papieru w taki sposób, by dzięki powstałym zagięciom móc przejść o krok dalej. Zagięcie kwadratu po przekątnych oraz w połowie.

https://lh4.googleusercontent.com/-zfwKrFhNnuw/UzroxcVE7yI/AAAAAAAAbvk/qC1r5H8sbr4/s600/autyzm%2520%25281%2529.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-cXXWHFDO-tg/UzrozG2Ud_I/AAAAAAAAbvs/MFkbzGkHxsg/s600/autyzm%2520%25282%2529.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-HkxUxa1xazc/UzrozlhiovI/AAAAAAAAbv4/o-MajvtSF0c/s600/autyzm%2520%25283%2529.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-L8Q8jxTwgjQ/Uzro0ceWGdI/AAAAAAAAbv8/LNIUIfDSGw4/s600/autyzm%2520%25284%2529.JPG

KROK 2. Zagięcie kartki papieru w połowie, "wepchnięcie" boków powstałego prostokąta do wewnątrz.

https://lh4.googleusercontent.com/-MB1bAd1V88Y/Uzro1GqxOxI/AAAAAAAAbwE/Tk041GKJRak/s600/autyzm%2520%25285%2529.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-SbEDnvh3VpE/Uzro1wf_CYI/AAAAAAAAbwM/J26vo7Bc3OQ/s600/autyzm%2520%25286%2529.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-f98rZfpJt3I/Uzro2bBEGxI/AAAAAAAAbwU/4dKuWp5TSGI/s600/autyzm%2520%25287%2529.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-S12nxVFpE4M/Uzro3C5ZRZI/AAAAAAAAbwc/QW3zoELUwqs/s600/autyzm%2520%25288%2529.JPG

KROK 3. Zagięcie ramion powstałego trójkąta równoramiennego (do góry) w sposób pokazany na zdjęciu.

https://lh6.googleusercontent.com/-FzNVgp0nZtg/Uzro3-U4D9I/AAAAAAAAbwk/rMSht_tO1xc/s600/autyzm%2520%25289%2529.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-hXQmHQIk4yA/Uzro4aLKxfI/AAAAAAAAbws/ZLStzvzGEQ4/s600/autyzm%2520%252810%2529.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-QXoNNz5MbKw/Uzro490I9NI/AAAAAAAAbw0/9s5ojAdCft0/s600/autyzm%2520%252811%2529.JPG

KROK 4. "Zamknięcie" powstałego kwadratu (przewrócenie jednego brzegu figury w taki sposób jak przewracamy kartkę książki), założenie poszczególnych jego boków na siebie - powstaje coś na kształt motyla.

https://lh4.googleusercontent.com/-oU3w0iJj5j0/Uzro7UwMzxI/AAAAAAAAbxM/xE_XTiIQ0BE/s600/autyzm%2520%252812%2529.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-3GDxuuCPCxY/Uzro7zQXR6I/AAAAAAAAbxU/wDIsIdyDHzY/s600/autyzm%2520%252813%2529.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-8hOFiPLmW54/Uzro5wnL-OI/AAAAAAAAbw8/BC0tAhYicQ8/s600/autyzm%2520%252814%2529.JPG

KROK 5. Nadmuchanie powstałego "motyla".

Tulipan jest gotowy!

https://lh6.googleusercontent.com/-LKLGuc9xhY8/Uzro6tIpJAI/AAAAAAAAbxE/_xBpWdjiAL8/s600/autyzm%2520%252815%2529.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-5BdMkweRWLo/Uzro8in9PZI/AAAAAAAAbxc/rPhe76yvTOM/s600/autyzm%2520%252816%2529.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-3lfdR_8zOg0/Uzro9c5Y1wI/AAAAAAAAbxk/4ncUI2qUZI4/s600/autyzm%2520%252817%2529.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-55A0qDrUIHI/Uzro_lQBhZI/AAAAAAAAbx0/_kV7txgrmqM/s600/autyzm%2520%252819%2529.JPG

Jeśli i Ty zechcesz przyłączyć się do akcji - serdecznie zapraszamy KLIK

O NAS:

 

MAMA: Pedagog, nauczyciel, terapeuta szkolny, nauczycielka przedszkola. Na co dzień zaś pomysłowa mama, która wraz z dwójką szkrabów odkrywa magiczny świat kreatywnych prac.

 

TATA: Specjalista w branży oświetleniowej. Pasjonat paintball'a, wędkarstwa oraz motoryzacji (youngtime'rów zwłaszcza). Blogowe majsterki oraz świat eksperymentów to jego działka.

 

DZIECI: 6-letnie bliźnięta, które dzielnie towarzyszą rodzicom w twórczej podróży. Ta jest dla nich doskonałą zabawą, sposobem na spędzanie wspólnie czasu oraz formą terapii dla jednego ze szkrabów, u którego zdiagnozowano MPD.

 

 

WSPÓŁPRACA:

 

Jeśli masz pomysł na współpracę z Kreatywnikiem bądź masz pytanie dotyczące bloga, czy jakikolwiek inny powód, by się z nami skontaktować,

napisz proszę:

 kreatywniezdziecmi@gmail.com

 

Chcesz poznać marki, które do tej pory z nami współpracowały KLIKNIJ

 

 

 

 

 TU JESTEŚMY:

 

zBLOGowani.pl

 

POLECAMY: